فن اکسیال

فن اکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ چگونه عمل می کند؟ امروزه برای اجرای تهویه مطبوع و تخلیه هوای آلوده از محیط های سربسته دستگاه ها و تجهیزات متفاوتی تولید و عرضه می شوند. اصلی ترین آن ها فن ها می باشند. این تجهیزات در مدل های متنوع با کیفیت های مختلفی تولید می شوند که هر کدام کاربردها و مورد استفاده خاص خود را دارند. در مقاله پیش رو در مورد دونوع فن اکسیال و فن سانتریفیوژ توضیحاتی ارائه خواهیم داد. هدف ما بررسی فن اکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ است.

فن اکسیال فن سانتریفیوژ

فن چیست؟

در تعریف کلی فن می توانیم بگوئیم دستگاهی است که پره هایی داشته و به وسیله چرخش آنها هوا را از محیط خارج کرده و موجب جایگزینی هوای تمیز می شوند. فن ها انواع مختلفی دارند که در ادامه درمورد فن اکسیال و فن سانتریفیوژ توضیحاتی خواهیم داد.

 

فن اکسیال چه نوع فنی می باشد؟

همانطور که اشاره شد هدف ما فن اکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ است. فن اکسیال نوعی فن است که بوسیله آن هوای خارج شده با فشار به صورت موازی با محوری به خارج رانده می شود. پره های فن در اطرافش می چرخند. بیشترین مورد مصرف این گونه فن ها نوع خانگی آن می باشد

در جاهایی مانند حمام،  دستشویی و آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع فن ها برای مکان هایی که دارای سیستم کانال کشی برای تخلیه هوا می باشند مانند کارگاه های صنعتی و آشپزخانه های بزرگ مناسب استفاده نمی باشد.

 

فن سانتریفیوژ

برای بررسی فن اکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ نیاز به جزئیات هر کدام داریم. در این نوع فن ها هوا با زاویه ای مستقیم نسبت به ورودی فن به بیرون از محیط هدایت می شود. نحوه کار فن های سانتریفیوژ پرتاب باد به سمت بیرون با استفاده از نیروی گریز از مرکز می باشد. بدین صورت که هوا از نزدیکی محور وارد فن شده و از سمت محور به صورت عمودی به سوی دهانه قاب فن حرکت می کند. قدرت تولید شده در فن سانتریفیوژ برای یک حجم هوای معین بیشتر می باشد. از این نوع فن ها بیشتر در جاهایی استفاده می گردد که خروجی هوا به صورت سیستم کانالیزه و لوله کشی می باشد. طول این کانال نیز بیشتر از پنج متر است. در برخی از فن های مدل سانتریفیوژ قدرت خروجی هوا از طریق کانال تا پنجاه متر نیز خواهد شد.

 

فن سانتریفیوژ

فن اکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ

اگر بخواهیم در مورد مقایسه فن اکسیال سانتریفیوژ نکاتی بگوییم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسیر ورود و خروج هوا

در طراحی فن های اکسیال از نیروهای محوری برای دستیابی به حرکت هوا یا گاز استفاده می شود. یک دستگاه چرخش مرکزی با پره های که قطر خارجی آن به صورت شعاعی گسترش می یابد به چرخش در می آید. چرخ فن با محور چرخش حرکت می کند. چرخ فن محوری عموما در یک بخش کوتاه از مجاری استوانه ای قرار گرفته است. می توان برای اتصال کانال ورودی و خروجی به آن اقدام کرد.

فن های سانتریفیوژ

در این نوع فن ها پروانه در درون کانال مارپیچ مانند می باشد. در فن های با سیستم سانتریفیوژ هوا در زاویه های راست جهت ورودی جریان می یابد و با سبستم نیروی گریز از مرکز هوای محیط را به سمت بیرون هدایت می کند.

هنگامی که پروانه در حال چرخش است هوا اجازه آن را دارد تا در اطراف فضای باز بین پروانه و شافت به دستگاه وارد شود. بایستی از سمت درست نسبت به شافت به سمت باز شدن محفظه حرکت کند. فن های با سیستم سانتریفیوژ توانایی نسبتا بالایی دارند. فن های با سیستم گریز از مرکز دارای سه نوع تیغه جلو، تیغه عقب و شعاعی می باشند.

موارد مصرف فن اکسیال سانتریفیوژ

فن اکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ تفاوت هایی دارد. از فن های اکسیال بیشتر برای کاربردهای عمومی مانند منازل و جاهای کوچک استفاده می شود. در این حالت گزینه مقبول تری می باشند. بیشتر برای خنک سازی فضاهای غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد موارد مصرف فن های سانتریفیوژ بایستی بگوئیم از این نوع فن ها به خاطر قدرت بالا هم احتیاج به نصب تخصصی تری دارد و هم بیشتر در موارد صنعتی و جاهای بزرگی استفاده می شود. خصوصا مراکزی که از طریق کانال کشی هوای داخل محیط استخراج می شود.

 

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی فن اکسیال در مقابل فن سانتریفیوژ پرداختیم. نکته آخر این که اگر قصد خرید و استفاده از فن ها را دارید انتخاب خود را بسته به محیط و نوع کاربری و مقدار استفاده از آن داشته باشید‌. انتخاب نوع فن را به متخصصین این امر واگذار کرده و طبق نظر کارشناس این امر عمل کنید‌ و با کارشناسان جام فن ارتباط برقرار کنید.