جت فن چیست؟

جت فن چیست؟ آیا تا کنون نام جت فن را شنیده‌ اید؟ چه اجزا و کارایی هایی دارد؟ آن ها از انواع فن های آکسیال یا محوری هستند که جهت کنترل کردن آلودگی هوا در مکان‌ هایی مانند زیرزمین ها، پارکینگ های طبقاتی، تونل ها و غیره قابل استفاده می باشند. این فن ها از طریق جریان های مستقیم هوا کمک زیادی به القا کردن هوا از یک نقطه خروجی مشترک می کنند. در این جا به بررسی آن، ویژگی ها و کاربردهای آن و…می پردازیم.

 

آشنایی با جت فن

گفتیم که جت فن یکی از انواع فن های آکسیال یا محوری است که جهت کنترل کردن آلودگی های هوا در بخش‌ هایی مانند تونل ها، زیرزمین ها، پارکینگ های طبقاتی و غیره کاربرد دارد. این فن ها می توانند جریان مستقیم در هوا را به وسیله القای هوا از نقطه‌ ای با خروجی کامل مشترک جا به جا کنند.

این مدل فن را به عنوان فن القایی و یا ضربه ای نیز می شناسند که آن ها جریان های کاملاً طبیعی بین هواهای تامین کننده و بین هوایی که باید به بیرون از مکان مورد نظر برده شوند را تامین می کنند. بدنه و فرم پروانه هایی که در این گونه فن ها استفاده شده است به گونه‌ ای است که در می‌ تواند در فشار استاتیکی بسیار بالا هوای آلوده را با هوای مطبوع به راحتی جا به جا کند و برعکس.

 

سیستم آن

سیستم جت فن راه حل خوبی جهت محدود کردن و به حداقل رساندن دمای پارکینگ ها، تونل ها، زیرزمین ها و… است که با کار کردن می توانند مسیر ورودی کاملا امنی را در مواقع ضروری برای آتش نشانان به وجود بیاورند.

در این گونه مواقع به جت فن پاک سازی کننده هوا برد و کنترل کننده دور نیز می گویند که شیوه طراحی جت فن ها در این گونه مواقع مهم است و کنترل کردن و خروجی دودها به جت فن های بسیار قوی پیشرفته نیاز دارد. جت فن ها را تنها در مکان‌ های خاصی نصب و راه اندازی می کنند.

چون می دانیم از بزرگ ترین مشکلات و معضلاتی که برخی مکان ها مانند تونل ها و پارکینگ ها دارند، در واقع خفقان هوا می باشد. چون بسیاری از این مکان ها در زیرزمین های واقع شدند که به طور طبیعی تهویه هوا انجام نمی شود.

 

سیستم آن

 

مزایای آن ها

از مزایای مهم آن ها در مقایسه با دیگر سیستم های تهویه هوا موارد زیر هستند:

  1. صرفه جویی کردن در هزینه ها
  2. صرفه جویی کردن در زمان
  3. کیفیت بالای هوا
  4. صرفه جویی کردن در مصرف برخی از مصالح
  5. سازگاری با معماری های مختلف
  6. کنترل کردن دود
  7. زیبایی
  8. صرفه جویی کردن در فضا
  9. صرفه جویی در مصرف انرژی
  10. عدم تولید کردن آلودگی های صوتی بیش تر از حد مجاز

 

اجزای آن ها

مهم ترین اجزای آن ها که البته در دیگر اگزاست فن ها و سیستم های تهویه هوا نیز این موارد را می بینیم، عبارت هستند از:

  1. الکتروموتور
  2. بدنه ( که نسبت به نوع کاربرد و کارایی جت فن انواع مختلفی دارد و به صورت گالوانیزه داغ، پیش گالوانیزه و فولاد ضد زنگ می باشد.)
  3. جعبه اتصال
  4. پروانه های فن
  5. سایلنسر
  6. قاب چرخ فن
  7. گارد محافظتی
  8. دیفلکتور

انواع جت فن 

انواع مختلف جت فن ها نیز به شرح زیر هستند:

  1. مدل های کانالی
  2. فن های دو جهته یا دو سویه
  3. مدل های موزی
  4. مدل فن سانتریفیوژ
  5. مدل های چند مرحله ای
  6. مدل های کتابی

جمع بندی

انواع jet fan، نحوه کارایی و کاربردها و اجزای تشکیل دهنده آن و غیره مواردی بودند که در این مقاله به توضیح و معرفی آن ها پرداختیم. جت فن ها در واقع دسته ای از فن ها محسوب می‌ شوند که به علت کارایی خاص و بالای شان در مکان های زیادی مانند زیرزمین‌ ها، پارکینگ های طبقاتی، تونل ها و غیره کاربرد دارند. امیدواریم معرفی جت فن در این مقاله و بررسی آن برای شما موثر واقع شده باشد. جهت شناخت بیش تر این محصولات و کاربردهای آن، سایت tif_co.com اطلاعات دیگری به شما خواهد داد.