فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ یکی از متداول ترین فن های صنعتی است که در محیط هایی که فشار استاتیکی بالا است، به کار گرفته می شود. از این گونه از فن ها به صورت کانال کشی شده استفاده می شوند. علاوه بر این باید بیان کنیم که انواع مختلف اگزاست فن در مراکز صنعتی کاربرد زیادی دارند. در واقع فن سانتریفیوژ یک فن گریز از مرکز است که در مدل های متفاوت تولید می شود.

 اولین مدل آن ایرفویل است. فن سانتریفیوژ با پروانه ایرفویل باعث ایجاد جریان هوا یکنواخت می شود. نوع دیگر آن اگزاست فن سانتریفیوژ با پروانه بکوارد است. فن سانتریفیوژ با پروانه بکوارد مزیت های بسیار زیادی دارد. مثلاً می تواند گاز هایی که ذرات دارند را انتقال دهند . نوع بعدی آن شعاعی است. این نوع فن ها حجم هوای کمتری را نسبت به دیگر فن ها به بیرون انتقال می دهند.

 

پروانه فوروارد اگزاست فن

این پروانه فوروارد، نام دیگری دارد که به آن سقف سنجابی می گویند. پروانه فوروارد فضای کمی را اشغال می کند. و بدون سر و صدا می باشد. علاوه بر این باید بگوییم که این فن سرعت کمی دارد و همین موضوع باعث شده تا سر و صدای آن کم باشد. از این فن ها در فشار های استاتیکی کم مانند تهویه هوای مطبوع و سیستم های جایگزین کننده هوا استفاده می کنند. همچنین باید بیان کنیم که از این گونه از فن های سانتریفیوژ به هیچ عنوان برای انتقال گرد و غبار استفاده نمی کنند. زیرا ممکن است این مواد آلوده، به تیغه های پروانه فن سانتریفیوژ فوروارد بچسبد و باعث عدم تعادل پره های آن شود. این گونه از محصولات کاربرد خاص دارند و در موقعیت های خاصی استفاده می شوند. به همین جهت نمی توان از آن در همه ی مکان ها استفاده کرد.

 

پروانه شعاعی اگزاست فن

یکی از انواع مختلف اگزاست فن سانترفیوژ فن پروانه شعاعی است. در واقع در مورد پروانه شجاعی اگزاست فن باید بیان کنیم که دارای پره های مستقیم می باشد و یا تیغه های آن در جهت شعاع لوله هواکش است.

 همچنین باید بیان کنیم که اندازه مخزن آن سایز مناسبی دارد. به همین علت مواد به سرعت می توانند از آن عبور کند. این گونه از محصولات در انتقال مواد مختلف قدرت بسیار بالایی دارند و پره های آنها با طراحی اصولی تولید شده است. به همین علت توانسته قابلیت انتقال مواد متفاوت را نیز داشته باشد.

 نکته دیگری که قابل بیان است این است که پروانه های شجاعی برخلاف پروانه های فوروارد در برابر ذرات گرد و غبار عملکرد مناسبی دارند. از این گونه از فن ها در سیستم های مکنده زمانی که ذرات از هواکش عبور می کنند استفاده می شوند. همانطور که مشاهده کردید انواع مختلف اگزاست فن کاربرد بسیار زیادی دارند.

فن سانتریفیوژ

 

پروانه بکوارد اگزاست فن

یکی دیگر از انواع مختلف اگزاست فن سانتریفیوژ مدل بکوارد است. تیغه های پروانه بکوارد اگزاست فن با دیگر پروانه ها متفاوت می باشد. زیرا تیغه های پروانه های آن برخلاف جهت انحنا است. این هواکش نسبت به دیگر هواکش ها قدرت بالاتری دارد. علاوه بر این سرعت آن بسیار بالا است اما با این حال سر و صدای کمتری ایجاد می کند و تحمل فشار بالا را دارد.

 سانتریفیوژ بکوارد ویژگی های بسیار زیادی دارد. این گونه از محصولات در مکان های مختلفی استفاده می شوند و نسبت به دیگر فن های سانتریفیوژ عملکرد و تحمل فشار بیشتری دارد . به همین علت تفاوت اساسی با سایر فن های سانتریفیوژ و انواع مختلف اگزاست فن دارد.

انواع مختلف اگزاست فن سانتریفیوژ بر اساس نوع تیغه های پروانه با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع این موضوع باعث شده تا این گونه از محصولات از نظر کارکرد تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشند.

 

سخن پایانی

 این گونه از محصولات در محیط هایی که دارای فشار استاتیکی بالا هستند استفاده می شوند. علاوه بر این باید بیان کنیم که انواع مختلف فن سانتریفیوژ در مراکز صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارند و در مدل های متفاوتی هم تولید می شوند.

 نوع اول آن فن سانتریفیوژ با پروانه است که باعث ایجاد هوا یکنواخت می شود. نوع دیگر ان فن سانتریفیوژ با پروانه بکوارد می باشد که مقاومت بسیار بالایی دارد و نسبت به دیگر فن های سانتریفیوژ از نظر کارکرد تفاوت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این باید بیان کنیم که نوع دیگر فن سانتریفیوژ با پروانه شعاعی است این گونه از محصولات دارای پرهای مستقیم می باشد و تیغه های آن در جهت شعاع لوله هواکش است و مخزن آن سایز مناسبی دارد. به همین علت مواد را به سرعت عبور می دهد.