اگـزاست فـن سـانتـریفیـوژ فوروارد یکـطـرفه ( مدل: TJF-SFU )

انواع قطعات فن سانتریفیوژ –  فن سانتریفیوژ شامل قطعاتی است. فن سانتریفیوژ بر اساس الزامات مورد نیاز برای سیستم و کاربردی که دارد به قطعات مختلفی تقسیم بندی شده است. از جمله قطعات فن سانتریفیوژ می توان به فضای حلزونی یا Housing اشاره کرد.

البته فن سانتریفیوژ قطعات دیگری مانند پروانه Impeller و صفحه پشتی Backplate و پره (Blade) و مکانیزم انتقال قدرت و ریم (Rim or Shroud) تقسیم می شود. از دیگر قطعات فن می توان به صفحه پشتی (Backplate)، شاسی (Frame)، موتور الکتریکی، فلنج یا هاب، اتصال بصورت پولی و تسمه (Pulley & V-Belt)، کانال ورودی هوا ( Inlet Duct) درب (Door)، اتصال بصورت مستقیم (Direct Coupling) و غیره اشاره کرد.

فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ تجهیز الکترومکانیکی بوده که در سیستم تهویه موضعی استفاده می شود و از این فن برای تامین فشار و هوا گذر استفاده می کنند. همانطور که در قسمت قطعات فن سانتریفیوژ اشاره کردیم قطعات سانتریفیوژ دارای پروانه بوده که بر روی Shaft قرار داشته و در Housing می چرخد.

کارکرد پروانه به این صورت است که هوا در داخل آن شده و بعد از اینکه از پروانه ها عبور کند از آن خارج می شود . همانطور که ذکر شد فن سانتریفیوژ برای تامین فشار و گذار در سیستم تهویه استفاده می شود اما عملکرد آن به صورت نیروی گریز از مرکز است.

لذا به همین دلیل به آن ها هواکش گریز از مرکز می گویند. این فن ها در سیستم تهویه موضعی استفاده شده و هوا به صورت مستقیم وارد پروانه های این فن می شود.

انواع فن سانتریفیوژ

در مورد انواع فن سانتریفیوژ اشاره کنیم که بر اساس ساختار و هندسه به دسته بندی های گوناگون تقسیم بندی شده اند. نوع اول فن سانتریفیوژ ، فن سانتریفیوژ رادیال است. فن سانتریفیوژ رادیال پره های مستقیم و شعاعی داشته و ساختار آن ها منحصر به فرد است و سرعت زیادی دارند.

سرعت بالای این فن ها موجب شده است تا بتوانند ذرات سبک و سنگین را به حرکت در بیاورند. فن سانتریفیوژ رادیال در سیستم های تهویه موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع دوم فن سانتریفیوژ ، فن بکوارد است. برخلاف مدل قبل در این مدل پره ها به صورت خمیده و به عقب می باشند. چرخش هوا یکسان نبوده و سرعت آنها نسبت به دیگر فن ها بسیار بالا است. صدای فن ها خیلی کم بوده و کارایی بالایی دارند و همین باعث شده تا جزو فن های سانتریفیوژ معروف به شمار روند.

فن سانتریفوژ فوروارد از دیگر انواع فن ها بوده که برخلاف دو مدل قبلی دارای پره های مستقیم و کوتاه می باشد و پره های این دستگاه به سمت جلو بوده و برای سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد. البته قطعات فن سانتریفیوژ در مدل های مختلف متفاوت است.

انواع قطعات فن سانتریفیوژ

موارد مهم در طراحی و انتخاب فن سانتریفوژ

در طراحی و انتخاب فن سانتریفیوژ معیارهای وجود دارد. یکی از معیارهای تاثیرگذار در انتخاب فن سانتریفیوژ و طراحی آن منطبق کردن مشخصات فنی فن با فاکتورهای لازم برای سیستم تهویه صنعتی است. از جمله معیارهای مهم دیگر برای طراحی و انتخاب سانتریفیوژ می توان به حجم هواگذر مورد نیاز و دمای هوای ورودی به فن اشاره کرد.

البته قطعات فن سانتریفیوژ نیز بسیار مهم بوده و برای انتخاب فن سانتریفیوژ باید به قطعات آن توجه ویژه داشته باشید. فشار استاتیک و فشار کلی و کاربری فن های سانتریفیوژ و مشخصات شیمیایی هوای ورودی و مشخصات فیزیکی هوای ورودی از دیگر معیارهای مهم تاثیرگذار در طراحی و انتخاب فن ها است. البته معیارهای دیگری برای انتخاب و طراحی فن سانتریفیوژ وجود دارد. جهت خرید فن سانتریفیوژ کلیک کنید.

 

سخن پایانی

از انواع قطعات فن سانتریفیوژ می توان به فضای حلزونی و مکانیزم انتقال آب از قدرت و فلنج یا هاب اتصال به صورت پولی و تسمه و یا اتصال به صورت مستقیم موتور الکتریکی پروانه پره اشاره کرد.

فن سانتریفیوژ یک تجهیز الکترومکانیکی بوده که دارای انواع مختلفی است. در مورد انواع فن سانتریفیوژ اشاره کنیم که به صورت فن سانتریفیوژ رادیال و فن سانتریفوژ بکوارد و فن سانتریفوژ فوروارد وجود دارند. در انتخاب و طراحی فن سانتریفیوژ باید به نکاتی توجه داشته باشید. از جمله معیارهای مهم می توان به فشار استاتیک و فشار ضروری و کلی و کاربری فن های سانتریفیوژ، مشخصه شیمیایی و فیزیکی هوا اشاره کرد.