انواع دستگاه هواساز

امروزه برای این که دمای محیط های بسته را به درجه مطلوب از لحاظ رطوبت و دما برسد از دستگاه هواساز استفاده می گردد. البته ذکر این نکته ضروری است که دستگاه هوا ساز به تنهایی فقط کار انتقال هوا را برعهده دارد. تولید گرما و سرما وظیفه دستگاه های دیگری می باشد. اما هواساز ها نیز انواع مختلفی دارند. در مقاله پیش رو در مورد انواع دستگاه هواساز توضیحاتی خواهیم داد. توجه کنید که کار انتقال و جابجایی هوا توسط دستگاه های دیگری به نام اگزاست فن هم صورت می گیرد.

 

نگاهی بر دستگاه هواساز

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از دستگاه هواساز داشته باشیم بایستی بگوئیم دستگاهی است که برای فیلتر نمودن هوا، تنظیم دما، تنظیم رطوبت و کنترل سرعت هوای ورودی به محیط های بسته بکار گرفته می شود. هواساز ها انواع مختلفی دارند. در ادامه در مورد این مطلب نیز توضیحاتی خواهیم داد. قبل از آن اجزای انواع دستگاه هواساز را بررسی می کنیم.

 

نگاهی بر دستگاه هواساز

 

اجزاء تشکیل دهنده دستگاه هواساز

 

مهم ترین قسمت های تشکیل دهنده یک دستگاه هواساز فارغ از نوع آن عبارتند از:

فن: این فن ها دو در نوع سانتریفیوژ و محوری می باشند. البته لازم به ذکر است که از فن سانتریفیوژ بیشتر در نوع هواساز های سرمایشی استفاده می گردد. یکی از مدل های فن، فن سانتریفیوژ بکوارد است.

 کویل: از اجزاء دیگر تشکیل دهنده هواساز ها کویل آب سرد و گرم می باشد. وظیفه خنک نگه داشتن و یا گرم نگه داشتن هوای محیط را بر عهده دارند.

•  فیلتر : از دیگر اجزاء تشکیل دهنده و حیاتی انواع دستگاه هواساز فیلتر ها می باشند که نقش اساسی در حفظ پاکی و سلامتی هوای محیط برعهده دارند. این فیلترها قابل شستشو و یا تعویض می باشند. نقش حیاتی آنها در                محیط های صنعتی بیشتر نمایان می‌گردد. چرا که جذب گرد وغبار و آلودگی در محیط های صنعتی به جهت سلامتی افرادی که در محیط کار می کنند حائز اهمیت می باشد.

قسمت رطوبت گیر و رطوبت زن دستگاه هواساز: از این تجهیزات بیشتر در انواع دستگاه هواساز صنعتی استفاده می شود. البته در صورتی که مشتری بخواهد از این تجهیزات در هواساز های خانگی و تجاری نیز می توان                استفاده نمود.

تجهیزات لرزه گیر: برای جلوگیری از ایجاد لرزش در  هواساز  ها و سر و صدای کمتر از دستگاه های لرزه گیر استفاده می گردد.

سیستم کانال کشی ها: هوای سالم را به محیط داخل انتقال می دهد. هوای آلوده را از محیط خارج می کند.

 

انواع دستگاه هواساز

هواساز ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

• هواساز معمولی

• هواساز فول فرش

• هواساز هایژنیک

هر کدام از این مدل ها، شرایط و کاربرد های خاص خود را دارند. ویژگی های هر مدل باعث شده است تا استفاده از انواع هواساز ها در مکان های مخصوص به خود، کاربرد های بسیاری را نشان دهد.

 

هواساز معمولی

در این مدل از دستگاه از دو نوع کویل سرمایشی و گرمایشی استفاده می گردد. از این نوع هواساز بیشتر در مراکز صنعتی و تجاری استفاده می گردد. در این نوع هواساز ها از فیلتر های آلومینیومی فن فورواد استفاده می گردد.

 

انواع دستگاه هواساز فول فرش

در ساختار این هواساز ها هم مانند هواساز معمولی از دو نوع کویل سرمایشی و گرمایشی استفاده می گردد. ویژه محیط هایی است که نیاز به هوای تازه بسیار در آنها ضروری می باشد. در این نوع هواسازها از فیلتر های فلزی و پلی اتیلن استفاده می گردد. فن استفاده شده در این مدل هواساز از نوع بکوارد می باشد.

 

هواساز هایژنیک

این نوع هواساز مخصوص مکان هایی است که هوای کاملا تمیز و بهداشتی مورد نیاز می باشد. مانند اتاق های عمل، اتاق های ای سی یو و سایر محل های بیمارستانی که دارای اهمیت هستند. در این مدل هواسازها نیز از فیلترهای هپا و اولپا استفاده می گردد.

 

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی انواع دستگاه هواساز پرداختیم. کلام آخر این که خرید و نصب این دستگاه خصوصا در محیط های سربسته صنعتی از ضروریات می باشد. اگر قصد استفاده از  هواساز در محیط های صنعتی را دارید بهتر است قبل از هر کاری مشورت های لازم را با متخصصان این امر انجام دهید. سپس برمبنای متراژ محیط و نوع دستگاه ها نسبت به انتخاب و خرید دستگاه هواساز اقدام کنید.

مطالب مرتبط: هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟