هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه سیستم هواساز یکی از جدیدترین تکنولوژی ها برای تامین هوای مطلوب در اماکن سربسته محسوب می شود.  شما در محیطی که زندگی می کنید ممکن است درجه حرارت بیش از حد و اندازه باشد و یا رطوبت زیاد از حد که باعث می گردد تا آرامش کافی نداشته باشید. بدین منظور توصیه می شود از دستگاه هواساز استفاده گردد تا به درجه هوا و رطوبت مطلوب برسید. در مقاله پیش رو توضیحاتی در مورد این که دستگاه داده که  هواساز چیست و چه کاربردی دارد.

 

تعریف دستگاه هواساز

دستگاه هواساز را می توان اینگونه تعریف نمود که تجهیزاتی هستند که برای تهوبه هوا و رطوبت رسانی در محیط های بسته مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها دارای کانال هایی داخلی می باشند که با استفاده از آن هوای تازه را به داخل محیط انتقال می دهد. خود دستگاه هواساز در مسیر چیلر یا بویلر نصب می شوند.  در این دستگاه طی فرایند خاصی هوا را تصفیه و ضمن رطوبت رسانی کافی وارد محیط های بسته می کند.

 

انواع دستگاه هواساز

این دستگاه ها از لحاظ هدفی که برای گرمادهی یا سرمادهی دارند، نوع موتور، تجهیزات رطوبت رسان و دیگر موارد دارای تنوع زیادی هستند.

هواساز از نظر فن بکار رفته در آنها در دو نوع هواساز دمنده و مکنده تقسیم می شوند.

این دستگاه  از لحاظ موتور نیز دو دسته می باشند. هواساز های بافن های دور موتورثابت و هواساز با فن با دور موتور اینورتر.

هواساز ها از لحاظ فیلتر نیز عبارتند از: فن های دارای فیلتر فایبرکلاس، فن های دارای فیلتر های کیسه و مدل های دارای فیلتر های هپا‌.

 

مزیت های استفاده از این دستگاه

امروزه استفاده از دستگاه هواساز خصوصا در مراکز صنعتی و کارخانجات که کارگران زیادی در سالن های سرپوشیده مشغول به کار می باشند ضروری و حیاتی می باشد. خصوصا در کارخانجاتی مانند نساجی، فرش بافی و تولیدات کالای خواب که معمولا ریزگردهای زیادی تولید می کنند و یا کوره هایی که تولید گرمای بالایی دارند. استفاده از هواساز ها در کنار سانتریفیوژ کاربرد زیادی دارد.

در مناطق گرم و شرجی استفاده از دستگاه هواساز چه در نوع خانگی و چه در نوع تجاری و صنعتی باعث می گردد که خنکی و رطوبت هوا تنظیم گردیده و برای افراد دغدغه گرمی و رطوبت بیش از حد آزار دهنده نباشد. در مناطق سردسیر نیز هواساز های نوع گرم نیز با کمک چیلرها  تنظیم  هوای گرم و مطبوع نیز باعث می شود استفاده بهتری از آن شود. در واقع برای استفاده کنندگان آرامش خاطر خاصی به همراه دارد.

جهت اطلاع از قیمت فن سانتریفیوژ کلیک کنید.

مزیت هواساز

 

کاربرد این وسیله

استفاده از هواساز برای محیط های بسته بسیار کارآمد می باشد. از جمله موارد مصرف تجهیزات هواساز می توان به سالن های بزرگ، مساجد، مراکز تجاری، منازل، خوابگاه، مدرسه، هتل و دیگر موارد اشاره نمود. همانگونه که قبلا نیز گفتیم یکی از موارد استفاده از آن ایجاد رطوبت برای محیط های بسته می باشد. چون این دستگاه می تواند رطوبت ورودی را کنترل کند. لذا مورد مصرف آن در مناطق گرم و خشک بسیار کاربردی می باشد.

دیگر موارد کاربردی استفاده از این دستگاه در تصفیه و فیلتر نمودن هوا می باشد و همانگونه که قبلا نیز گفتیم هواساز ها به خاطر انواع فیلترهای تصفیه هوایی که در آن به کار برده شده است در این زمینه نیز مفید می باشند. البته این نوع کاربرد بیشتر ویژه اماکن و سالن های صنعتی می باشد که دارای هوایی آلوده و دارای گرد و غبار و ریزگرد هستند.

 

استفاده برای هوای گرم و سرد

ذکر این نکته ضروری است که کاربرد این دستگاه  چه در صنایع و چه در مراکز تجاری مسکونی در صورت وجود چیلر برای هوای گرم و دیگ آب گرم مورد نیاز می باشد. چرا که این دستگاه  به تنهایی کاربردی ندارد و فقط جهت انتقال هوا مفید است. کاربرد دستگاه هواساز جهت تولید هوای سرد بدین گونه است که از طریق عبور هوا از کویل سرد میسر می گردد.

هوای گرم نیز از طریق عبور هوا از کویل گرم میسر می باشد. کاربرد این دستگاه برای اماکن تجاری و مسکونی و مراکز صنعتی و خصوصا در صنایع کاربرد تصفیه هوا که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد را نیز برعهده دارد. وجود فیلتر های مختلف باعث می شود که محیط و افراد استفاده کننده از این دستگاه ها از هوایی سالم برخوردار باشند.

 

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی دستگاه هواساز پرداختیم. اگر تصمیم به استفاده از این دستگاه جهت محیط کار یا زندگی دارید حتما تحقیق کاملی انجام داده و برمبنای تشخیص کارشناس نوع و مقدار بازدهی را که به شما می دهد سنجش کنید. سپس اقدام به خرید و نصب نمائید.‌جهت نصب دستگاه نظر کارشناس این رشته ارجحیت دارد. شرکت تهویه جام فن اقدام به فروش هواساز، هواکش سانتریفیوژ و اگزاست فن های گوناگون کرده است. شما می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و اقدام به خرید فن سانتریفیوژ  و هواساز کنید.

جهت خرید فن سانتریفیوژ بکوارد کلیک کنید.