عوامل موثر بر قیمت اگزاست فن چه می باشد

عوامل موثر بر قیمت اگزاست فن یکی از موضوعاتی است که می تواند در انتخاب شما برای خرید تاثیر گذار باشد. موارد متعددی هستند که می.توانند بر روی قیمت آن تاثیرگذار باشند. یکی از عواملی که می.تواند تاثیر مستقیم بر روی قیمت این دستگاه بگذارد متریالی است که برای ساخت و تولید آن به کار می.رود.

این دستگاه چه از نوع محوی و یا سانتریفیوژ برای اگزاست فن دمنده یا اگزاست فن پشت بامی باشد قطعات و اجزای تشکیل دهنده آن نقش مهمی برای قیمت گذاری آن دارد. در ادامه عوامل اصلی و موثر برای قیمت این دستگاه ها را از نوع دمنده و پشت بامی بررسی خواهیم کرد.

جنس ورق بدنه و حلزونی یکی از عوامل موثر بر قیمت

جنس متریالی که برای تولید و ساخت بدنه این دستگاه به کار می رود فولاد ST-37 است. دو عاملی که در این قسمت می تواند بر روی قیمت تاثیر گذار باشند عبارتند از:

  • ضخامت ورق فولادی به کار رفته
  • گرید های مختلف فولاد که البته باید به نوع روش نورد سرد و یا نورد گرم آن توجه داشت

ورق های نورد گرم از گرید ST-33 تا ST-53  را تشکیل می دهند. هر چه درصد کربن در آلیاژ فولاد کم تر باشد ورقه فولادی انعطاف پذیر تر خواهد بود. خوب است بدانید که درصد کربن در آلیاژ فولاد در گرید های بالاتر کاهش پیدا می کند.

به ورق های نورد سرد گالوانیزه روغنی هم می گویند. ورق های نورد سرد از گرید ST-22 تا ST-24  را تشکیل می دهند که دارای ضخامت های متعددی هستند. در نوع ورق های نورد سرد هم نوع گرید و مقدار ضخامت ورق تعیین کننده قیمت نهایی می باشد.

البته به جز این دو نوع متریال بدنه دستگاه اگزاست فن ها می تواند از استیل هم تولید شود که قطعا هزینه و قیمت بالا تری نسبت به فولاد خواهد داشت. بنابراین یکی از مهم ترین بخش ها در تعیین قیمت اگزاست فن، بدنه این دستگاه می باشد.

اگزاست فن

اگزاست فن

جنس و نوع پروانه اگزاست فن

قبل از هر چیز باید بدانید که برای تولید اگزاست فن ها دو نوع پروانه محوری یا سانتریفیوژ استفاده می شود.  کاربرد هر کدام بسته به کانال کشی طولانی یا بدون کانال کشی متفاوت است.  در این مورد هم مانند مورد قبلی جنس متریال به کار رفته در تولید پروانه می تواند یکی از عوامل موثر بر قیمت اگزاست فن می باشد. متریال پروانه برای تولید اگزاست فن دمنده و مکنده شامل موارد زیر می باشد:

  • آلومینیوم
  • گالوانیزه
  • پلی آمید
  • فایبر گلاس

از عوامل دیگری که در تعیین قیمت اگزاست فن می تواند تاثیر گذار باشد می توان به کنترل کیفی دستگاه با بالانس استاتیکی و دینامیکی و همچنین تعداد پره های به کار رفته یا نوع پره به کار رفته اعم از فوروارد و بکوارد و شعاعی (با توجه به نوع کاربری) اشاره نمود.

البته سیستم انتقال قدرت عامل مهم دیگری است که در تعیین قیمت اگزاست فن تاثیر بسیار زیادی دارد. انواع سیستم های انتقال قدرت در اگزاست فن اعم از دایرکت درایو ، تسمه پولی و گیربکس نیز در برآورد قیمت تاثیرگذار می باشد.

همچنین نوع تسمه، جنس فولی انتقال قدرت و نوع شافت انتقال قدرت از اجزای سیستم انتقال قدرت هستند که می توانند تاثیر مستقیمی بر قیمت اگزاست فن تهویه داشته باشند .

برند الکترموتور به کار رفته یکی از عوامل موثر بر قیمت اگزاست فن

الکترو موتور به کار رفته در دستگاه اگزاست فن از دیگر مواردی است که بر روی قیمت آن تاثیرگذار است. موتور های موجود برای این دستگاه ها از انواع برند های اروپایی، روسی، چینی و همچنین برند های داخلی است که طبیعتا بر افزایش و یا کاهش قیمت اثر می.گذارند.

اگر برای تولید اگزاست فن ها از برند های اروپایی موتور مانند زیمنس ، ABB ، VM  و یا برند روسی موتوواریو استفاده شود قطعا این موضوع منجر به افزایش قیمت نهایی می.شود. چرا که موتور برند های اروپایی و روسی عایق حرارتی و آی پی محافظتی بالاتری دارند که باعث افزایش عمر موتور و فن و همچنین کاهش استهلاک قطعات جانبی دستگاه می.گردد .در صورتی که اگر از برند های داخلی و یا چینی استفاده شود می.توانیم شاهد کاهش قیمت باشیم.

آپشن های به کار رفته در تولید اگزاست فن

نوع رنگ اگزاست فن یکی دیگر از مواردی است که می.تواند بر روی قیمت آن تاثیر مستقیم بگذارد. رنگ این دستگاه به دو صورت کوره ای و الکترواستایک یا دستی و کارگاهی انجام می.شود. از دیگر عوامل موثر بر قیمت اگزاست فن می.توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلتر نصب شده در دهانه ورودی و خروجی
  • سیستم کنترل دور متغیر (VFD)
  • تابلو کنترل راه اندازی دستگاه
  • پنل دسترسی

 

مطالب مرتبط

خرید اگزاست فن سانتریفیوژ

هواکش سانتریفیوژ