انواع هواساز و اجزای تشکیل دهنده آن

هواساز چیست؟ انواع هواساز ها کدامند؟ با دستگاه هوساز آشنا هستید؟ آیا می دانید دستگاه  Air Handling Unit چه معایب، مزایا و کارکردهایی دارد؟ دستگاه هواساز به نوعی دستگاه گفته می شود که جهت فیلتر کردن، تنظیم کردن رطوبت، توزیع هوای پاک ورودی به داخل ساختمان ها، آپارتمان ها، سوله های صنعتی و دیگر ساختمان ها، کنترل سرعت و غیره کاربرد دارد. به آن ها هواساز ساختمانی هم می گویند. در این جا به بررسی  ویژگی ها، معایب و مشخصات آن می پردازیم.

آشنایی با هواساز 

گفتیم که دستگاه هواساز دستگاهی است که جهت توزیع کردن هوای پاک ورودی به داخل آپارتمان ها، ساختمان ها، سوله های صنعتی و دیگر ساختمان ها، تنظیم کردن رطوبت، فیلتر کردن هوا، کنترل کردن سرعت و غیره به کار می رود. از نظر کارکرد هواسازها به دو نوع مختلف هواساز ساختمانی و یا هواساز صنعتی تقسیم بندی می شوند. سیستم های Air Handling Unit در کنار استفاده کردن از برخی دستگاه ها جهت سرمایش مثل چیلرها، برخی دستگاه‌ ها جهت گرمایش مثل بویلرها و برخی دستگاه ها جهت سرمایش و گرمایش از جمله GHP یا vrf استفاده می شوند. چون هواساز نمی تواند حرارت یا برودت تولید کند بلکه تنها توزیع کردن هوای گرم و سرد را بر عهده دارد، یعنی وقتی آب در داخل چیلرها سرد شده آیا در داخل بویلرها گرم شود با استفاده از پمپ به داخل کویل های هواساز پمپاژ خواهد شد. در داخل این دستگاه با استفاده کردن از یک فن از اطراف کویل ها هوای تازه دمیده می شود. وقتی هوا با سطوح داغ یا سرد کویل ها برخورد کند، هوای گرم یا خنک ایجاد خواهد شد. عملیات فیلتر کردن هوا نیز به طور معمول پیش از کویل ها صورت می گیرد تا علاوه بر آن که هوای پاک را جا به جا می کند از تجمع کردن رسوب و ذرات معلق بر روی کویل ها نیز پیشگیری شود.

انواع هواساز

انواع هواسازها به دسته هواسازهای ساختمانی و صنعتی تقسیم بندی می شوند که به توضیح آن ها می پردازیم:

  1. هواسازهای ساختمانی

از هواسازهای ساختمانی در مکان های اداری، تجاری، مسکونی، آموزشی و غیره استفاده می کنند. از لحاظ ساختاری بین هواساز ساختمانی و هواساز صنعتی تفاوت زیادی وجود ندارد و تنها نوع فیلترهای آن ها، ابعاد آن ها، مجهز بودن و یا عدم تجهیز به برخی تجهیزات رطوبت گیر و تجهیزات رطوبت زن و هم چنین میزان و درصد هواهای برگشته شده به داخل دستگاه ها متفاوت می باشند. مثلا اگر یک هواساز صنعتی در محیط های آلوده فعالیت می کند باید مجهز به فیلترهای جذب کننده آلاینده ها باشد. در هواسازهای خانگی موضوع کنترل و تنظیم کردن رطوبت اهمیت دارد. به دستگاه های هواساز ساختمانی که کوچک تر هستند، دستگاه های Air Handling Unit خانگی هم می گویند.

 

هواساز ساختمانی

  1. هواساز صنعتی

دستگاه های هواساز صنعتی جهت مکان هایی مانند سالن های تولیدی بزرگ، سالن های ورزشی، سوله های صنعتی، تهویه کردن هوای انبارها و غیره استفاده می شود. چون این هواسازها بزرگ هستند برای مکان های بزرگ مانند سوله ها استفاده می شوند. در این جا افزایش پیدا کردن میزان و مقدار گردش هوا و هم چنین استفاده کردن از فیلترهای خاص مهم می باشد. چون باید بتوانیم در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم و از انتقال یا ورود برخی آلاینده ها نیز پیشگیری شود. در کل کاربرد و کارایی آن ها مشابه با انواع هواساز ساختمانی می باشد.

اجزای اصلی هواساز

هواسازها نیز مانند دیگر فن ها از اجزای زیر تشکیل شده اند:

  1. فن محوری یا فن سانتریفیوژ

  2. برد DX

  3. کویل‌های آب گرم و سرد

  4. فیلترهای کاملا قابل شستشو

  5. اولپا و هپا از نوع بوروسیلیکات ها

  6. قسمت های رطوبت گیر و رطوبت زن

  7. فیلترهای کربن فعال

  8. محفظه جهت اختلاط کردن هوای برگشتی و هوای تازه

  9. لرزه گیرها

  10. قطعات و تجهیزات برای کنترل کردن های الکتریکی و مکانیکی از جمله انواع سنسورها و ترموستات ها که برای تنظیم رطوبت، همچنین تنظیم کردن هوا، کنترل کردن سرعت و مقدار حرکت هوا و غیره

  11. کانال تغذیه کردن هوا

 

هواساز صنعتی

جمع بندی

هواساز، کاربردها، کارایی ها و اجزای تشکیل دهنده آن موضوعی بود که نقد و بررسی شد. در این جا هواساز را برای شما معرفی کردیم. اگر تصمیم دارید با کارایی ها و کاربردهای آن بیش تر آشنا شوید سایت tjf_co.com در این زمینه به شما کمک می کند.

مطالب مرتبط