تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد

در چند دهه گذشته برای جابجایی هوا از هواکش ها استفاده می کردند. اما امروزه سیستم هواکش ها به گونه ای است که از کوچکترین محل ها(سرویس بهداشتی منازل) تا سوله های بزرگ صنعتی و کوره های حرارتی، تونل ها و معادن از آنها (هواکش ) استفاده می گردد. فن ها انواع مختلفی دارند که یکی از این نمونه ها اگزاست فن می باشد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد خواهیم داد.

تعریف اگزاست فن

اگزاست فن(Exhaust Fan) نوعی از هواکش ها می باشد که هوا را از محیط های بسته با فعالت خود خارج می کنند. نوع ساده این اگزاست فن ها هودهای منازل هستند.  اگزاست فن ها در دو نوع فوروارد و بکوارد تولید و ارائه می شوند که در ابتدا در مورد هر کدام توضیح مختصری خواهیم داد. علاوه بر آن ها با هواکش سانتریفیوژ هم می توان کاربرد های بسیار زیادی را دید.

اگزاست فن فوروارد

در این نوشته هدف ما بررسی تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد است. اگزاست فن فوروارد از لحاظ ساختاری تیغه های پروانه های آن رو به جلو می باشد و جهت گردش این پروانه ها در جهت گردش عقربه های ساعت است. اگزاست فن فورواد از نوع سانتریفیوژ قدرت آن را دارد که هوا را با فشار بالا جابجا کند. فن های سانتریفیوژ فوروارد معمولا بخاطر قدرت بالایی که دارند در صنایع، معادن و محیط هایی که گرد و غبار، حرارت و آلودگی های شیمیایی وجود دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در اگزاست فن های فوروارد به دلیل نوع ساختار تیغه های پروانه ها هوا با قدرت بالا و در خطوطی مماس با خود فن جابجا می شود.

اگزاست فن بکوارد

در بررسی تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد، لازم است تا مدل بکوارد را نیز به دقت بررسی کنیم.   فن سانتریفیوژ بکوارد دارای پروانه های منحنی عقب با تیغه های منحنی روبه عقب می باشند. از ویژگی آن می توان به قدرت خروجی حداکثر کارایی با حداقل سر و صدا اشاره نمود. از این  نوع اگزاست فن ها برای خروج هوا در جاهای بزرگ خصوصا معادن و تونل ها که گرد و خاک و آلودگی زیاد می باشد استفاده نمود. اگزاست فن های بکوارد از خانواده فن های مکنده می باشند و این بخاطر نوع پره های آن است که رو به عقب بوده و هر نوع آلودگی و حرارت را به بیرون از محیط منتقل می کند.

 

 

فن سانتریفیوژ بکوارد یکطرفه

بررسی تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد

در این بخش از نوشته خود به بررسی تفاوت های مهم این دو مدل از اگزاست فن می پردازیم.  تفاوت این دو نوع اگزاست در ساختار نوع پروانه ها و نوع پره های آن می باشد. فن اگزاست فن بکوارد(Airfoil)  بخاطر نوع پره ها که خم روبه جلو می باشد  جریان چرخش هوا در آن یک نواخت تر می باشد. پس صدای کمتری ایجاد کرده و راندمان کاری بالاتری دارد. به گونه ای که بازدهی کار آنها بالای 90درصد می باشد. همین مقاوت بالای استاتیکی آن باعث می گردد تا این فشار(استاتیک) را تا 7500 پاسکال تولید کند.

در فن اگزاست فن بکوارد (Backward curved)  شرایط متفاوت است. این نوع اگزاست فن ها پره های انحناء رو به عقب دارند و از لحاظ کارایی دارای راندمان پایین تری هستند. برخلاف نوع فوروارد  که کارایی بالای 90درصد دارد کارایی این نوع اگزاست فن ها حداکثر 85 درصد می باشد. مزیت اگزاست فن های بکوارد نسبت به نوع فوروارد آن فشاراستاتیک می باشد  که نوع بکوارد فشارهای استاتیک بالا را تحمل نموده و به فن فشار نمی آورد. به اصطلاح فنی بدون اضافه بار بر روی فن می باشد.

تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد در شکل قرار گیری تیغه ها نیز می باشد. در اگزاست فن فوروارد تیغه های بیشتر با طول کمتر دیده می شوند. در نوع اگزاست فن بکوارد تیغه های کمتر با طول بیشتر مشاهده می شوند. اگزاست فن فوروارد به دلیل قدرت بالا در پرتاب هوا در ابتدای کانال قرار می گیرند. در حالی که اگزاست فن های بکوارد قدرت بالاتری دارند و در انتهای کانال قرار می گیرند.

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی تفاوت اگزاست فن فوروارد و بکوارد پرداختیم.  در صورتی که قصد تهیه اگزاست فن را دارید بایستی بر طبق نظر کارشناس عمل نمایید. خرید هر نوع آن بستگی به تشخیص آنها می باشد.  نکته دوم این که هنگام خرید اگزاست فن سانتریفیوژ بخاطر اطمینان از کیفیت، خدمات پس از فروش و تامین قطعات بهتر است از برندهای تولید شده و خوب استفاده کنید.