سیستم انتقال قدرت در هواکش سانتریفیوژ

از دهه های گذشته سیستم هایی روی کار آمدند که کار تهویه هوا را انجام می دادند. در اوایل از هواکش های ساده ای در اندازه های مختلف استفاده می شد که در دیوار و یا پنجره های مخصوص نصب  گردیده و هوا را از محیط خارج می کرده است. امروزه سیستم های تهویه هوا تغییرات زیادی کرده و موتور آن از حالت عادی به سانتریفیوژ تغییر کرده. در مقاله پیش رو در مورد فن های سانتریفیوژ و سیستم انتقال قدرت در هواکش سانتریفیوژ  توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

 

فن سانتریفیوژ چیست؟

 

فن سانتریفیوژ یک هواکش گریز از مرکز مکانیکی است که برای گردش هوا و انتقال هوا در محیط نیاز به نیروی گریز از مرکز دارد. فن های سانتریفیوژ در اندازه های مختلف با قدرت و کارایی های خاص خود تولید می شوند. بزرگترین آنها در کارخانجات معادن و دیگر مصارف صنعتی استفاده می شوند و از ابعاد کوچکتر آنها نیز در سیستم های رایانه ای، جاروهای برقی و برخی لوازم آشپزخانه مانند هود استفاده می شود. سیستم انتقال قدرت در هواکش سانتریفیوژ بسیار خاص و متفاوت است.

 

کاربردهای هواکش سانتریفیوژ

 

هواکش ها یا فن های سانتریفیوژ معمولا در کارخانجات، ساختمان های تجاری، آشپزخانه های بزرگ رستوران ها جهت تصفیه هوا به کار می روند. اما در کل کاربری فن های سانتریفیوز در موارد زیر خلاصه می شود:

  • در آشپزخانه ها جهت تخلیه هوای نامطبوع و گرمای محیط
  • کارگاه ها و کارخانه های بزرگ، آپارتمان ها و کوره ها جهت خروج دود از محیط
  • در صنایع رنگرزی و تولید مواد شیمیایی به منظور تخلیه آلودگی حاصل پوشش رنگدانه و موادشیمیایی معلق در هوا
  • در صنایع دیگر جهت تخلیه گرمای مازاد تولید شده توسط دستگاه ها

البته نکته مهم در استفاده از هواکش های سانتریفیوژ در صنعت بخاطر قدرت بالای دستگاه دقت نمایید که جنس پره ها حلزونی و بخش های مختلف فن باید الزاما متریال از جنس استیل باشند‌. البته پره های از جنس پلی پروپلین نیز در برخی موارد جوابگو هستند.

 

کاربردهای هواکش سانتریفیوژ

 

 

سیستم انتقال قدرت در هواکش سانتریفیوژ

 

سیستم انتقال قدرت در هواکش (اگزاست فن) های سانتریفیوژ به دو صورت می باشد:

  • اتصال مستقیم
  • اتصال فولی تسمه

در هر دو صورت فن کوئل مستقیم و پولی تسمه الکتروموتور در خارج از دستگاه نصب می شود و هیچ گونه درگیری با هوای مکشی یا دمشی ندارد. به عنوان مثال اگر کوره هوای گرمی داشته باشد نیاز به سیر کوله دارد. هوای گرم مورد نیاز بایستی توسط فن جابجا و یکنواخت شود و دمای هوای جابجا شونده بیشتر از 40 درجه سانتی گراد باشد. به دلیل انتقال حرارت از پروانه به شفت موتور و در نهایت بالا رفتن دمای موتور  و کاهش عمر مفید موتور توسط یک شفت بلند موتور را از بلوور دور می کند و اتصال اصلی  توسط تسمه انجام می شود.

همچنین در حالت مکش موادی که حرکت با سرعت آن ها باعث ایجاد نیروی الکترواستاتیک و یا الکتریسیته ساکن می شود. محیط های انفجاری ترجیحا موتور را توسط تسمه که نوعی عایق الکتریکی نیز می باشد از فن جدا نموده و خود موتور هم توسط سیم ارت به چاه ارت متصل می شود‌.

 

قسمت های اصلی ساختارسیستم انتقال قدرت در هواکش

 

سیستم انتقال قدرت در هواکش سانتریفیوژ بخش های مختلفی را در بر می گیرد. یکی از اصلی ترین قسمت های آن پروانه است. این بخش برای کلاس های ساخت فن ها اهمیتزیادی دارد. نیرویی که باعث تحرک این بخش می شود نیز الکتروموتور نامیده می شود. درجه و توان آن نیز اهمیت زیادی دارد.

در قسمت خروجی هواکش های سانترفیوژ نیز با بخشی مواجه هستیم که به نام صفحه برشی شناخته می شود. این قسمت اهمیت زیادی در سیستم انتقال قدرت در هواکش سانتریفیوژ دارد. چزا که مانع از بازگشت هوای تخلیه شده به حلزونی می شود. توجه داشته باشید خود حلزونی هم بخش بسیار مهمی است. در واقع به قسمتی اشاره می شود که پروانه در داخل آن قرار دارد.

مطالب مرتبط: انواع اگزاست فن سانتریفیوژ

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی سیستم انتقال قدرت در هواکش سانتریفیوژ پرداختیم. هواکش ها و اگزاست فن ها در مدل های مختلفی عرضه می شوند که هر کدام کارایی و کاربرد خاص خود را دارند. از این رو باید سیستم دقیق آن ها را شناخت. اگر قصد خرید هواکش سانتریفیوژ را دارید خصوصا برای سالن های بزرگ و صنعتی حتما قبل از نصب در مورد خرید و نوع و قدرت دستگاه با متخصصین امر مشورت کنید.