نحوه طراحی و انجام محاسبات اگزاست فن

اگزاست فن یا هواکش از جمله تاسیسات سیکل گردش هوا است که به وسیله القای نیروی گریز از مرکز فعالیت می کند. اگزاست فن ها و مدل طراحی  این فن ها موجب اگزاست هوا می گردد. همچنین انواع هواکش شامل سانتریفیوژ، اکسیال، رادیال، پشت بامی، سقفی و قارچی است. هدف از بکارگیری هواکش سانتریفیوژ خروج گرما، چربی و حذف آلودگی مازاد محیط است‌‌. در مقاله پیش رو در ارتباط با نحوه طراحی و انجام محاسبات اگزاست فن توضیحاتی خواهبم داد.

 

طراحی و ساخت هواکش

ساخت و طراحی اگزاست فن یا هواکش شامل مجموعه اقداماتی خاص است. جهت ساخت هواکش سانتریفیوژ و طراحی هواکش متناسب با نوع کاربرد صنعتی یا ساده و فضای موجود می توان اقدام کرد. علت طراحی و ساخت هواکش سانتریفیوژ به گردش درآوردن جریان هوای محیط بسته می باشد. نحوه طراحی و انجام محاسبات هواکش سانتریفیوژ منجر به انجام این کار به نحو بهتر می شود.

انواع طراحی هواکش  شامل سقفی، اکسیال، سانتریفیوژ و یوتیلیتی می شود. هدف از طراحی هواکش سانتریفیوژ ها ایجاد تهویه مطبوع مناسب و خروج هوای راکد و آلوده می باشد. توجه داشته باشید که هر کدام از این فن ها کاربرد ها و کارایی های خاص خود را دارند. پس نحوه طراحی و انجام محاسبات اگزاست فن های مختلف می تواند شرایط متفاوتی داشته باشد.

 

 

معیارهایی برای طراحی و مدلسازی اگزاست فن

بر اساس کاربرد، 4 پارامتر را برای انتخاب یک اگزاست فن می توان تعیین کرد. این پارامتر ها عبارتند از:
• فن
• ظرفیت هوادهی(CFM)
• فشار استاتیک(Static Pressure)
• صدای تولید(Sones)
این پارامتر ها با توجه به نوع اگزاست فن و شرایط طراحی آن ویژگی های خاصی به محصول نهایی یعنی هواکش سانتریفیوژ می دهند. نحوه طراحی و انجام محاسبات اگزاست فن با توجه به این چهار پارامتر می تواند منجر به ایجاد بهترین ایده ها در فن ها شود.

 

علت طراحی و ساخت اگزاست فن

نحوه طراحی و انجام محاسبات اگزاست فن به دلایل مختلفی منجر به ایجاد شرایط ویژه ای است. کاربرد اگزاست فن شامل دو حالت ساده( ایجاد جریان هوا) و کاربرد به عنوان هواکش صنعتی یا هواکش سانتریفیوژ فیلتراسیون هواست. از جمله کاربرد های هواکش سانتریفیوژ می توان به طراحی هواکش سانتریفیوژ برای تهویه هوای زیر زمین، تخلیه دود پارکینگ، تعویض هوای موتورخانه، مصارف عادی خانگی، تهویه مطبوع طبقات زیرزمینی، فروشگاهی و صنعتی اشاره داشت که هر کدام طراحی خاص خود را دارند.

 

 

اگزاست فن بی صدا

 

نحوه طراحی اگزاست فن یا هواکش سانتریفیوژ

نحوه طراحی و انجام محاسبات اگزاست فن به نوع کاربرد، تعداد دفعات تعویض، طراحی کانال اگزاست فن و میزان (CFM) هوادهی فن و هوای تازه مورد نیاز بستگی دارد. همان طور که اشاره کردیم به کلیه فن هایی که با هدف مکش هوای داخل با اعمال فشارمنفی طراحی گردیده اند هواکش سانتریفیوژ می گویند. پس به علت مکیدن هوا نیازمند بهره مندی از الکتروموتوری قدرتمند است. از این رو طراحی وسیله نقش مهمی در کابرد آن دارد. برخی مواردی که در طراحی و محاسبات اثر دارند عبارتند از:

• نحوه فعالیت فن یا تعیین اکسیال سانتریفیوژ بودن مکانیزم کار پروانه
• میزان هوای مورد نیاز برای تهویه مطبوع(CFM)
• هوادهی تعیین افت فشار
• استاتیک ثابت و متغیر(تاثیرنیروی اصطحکاک) و متراژ کانال
• میزان صدای تولیدی توسط دستگاه
• موقعیت قرار گیری دستگاه (دیوار، پشت بام، کانال)
• میزان صدای تولیدی توسط دستگاه
• تعداد دفعات تعویض هوای محل و حجم هوای مورد نیاز

 

مشخصات فنی طراحی هواکش

نحوه طراحی و انجام محاسبات هواکش سانتریفیوژ در مشخصات آن اهمیت بیشتری پیدا می کند. مشخصات فنی ساخت و طراحی هواکش سانتریفیوژ شامل مشخصاتی عمومی درباره میزان هوادهی دستگاه، ابعاد، ضخامت و جنس ورق و مشخصات فطعات نظیر برند و توان الکترو موتور، نوع ساخت پروانه و هواکش می باشد. البته عوامل بسیاری هم بر طراحی اثر دارند. از این میان می توان به مواردی مانند ph هوا، میزان رطوبت محیط، عدم احتراق، جرقه نزدن موتور، محل نصب و غیره نیز اشاره نمود.

 

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی نحوه طراحی و انجام محاسبات هواکش سانتریفیوژ پرداختیم. با توجه به این که مدل های بسیار متنوع و متفاوتی با کاربرد های بسیار از هواکش  های سانتریفیوژ  دیده می شود، پس روند طراحی آن ها نیز شرایط متفاوتی را طی می کند. از این رو در این نوشته ما جزئیات بسیاری شامل مشخصات فنی، نحوه طراحی، علت طراحی و غیره را بیان کردیم. با این توضیحات در صورت تمایل به کسب اطلاعات دقیق تر در ارتباط با اگزاست فن ها می توانید با ما در ارتباط باشید.

جهت اطلاع از قیمت فن سانتریفیوژ کلیک کنید