فیلتر پلانت و انواع آن

امروزه وجود آلودگی در صنایع مختلف به یکی از معضلات جدی و حتی جهانی تبدیل گشته است . به گونه‌ای که خیلی از کشور‌های دنیا را در این مسئله آلودگی درگیر نموده است. برای مبارزه با این آلودگی‌ها راه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله اقداماتی که در صنایع جهت کاهش این آلودگی استفاده می‌شود استفاده از فیلتر‌های مخصوص جهت جلوگیری از عبور گرد و غبار و آلودگی می‌باشد. در مقاله پیش رو ضمن تعریف مختصر از فیلتر پلانت در مورد موارد استفاده از این نوع فیلتر‌ها و انواع آن تؤضیحاتی خواهیم داد.

 

فیلتر پلانت چیست؟

فیلتر پلانت محفظه‌ای است تشکیل شده از تعدادی کیسه پلی استری که گرد و غبار از کوره‌هایی که حاوی غبار‌های فلز و دیگر انواع آن می‌باشد عبور می‌کند. این غبارها بر روی کیسه‌ ها می‌نشیند و در مرحله بعد و در زمان معین کیسه‌ها طی فرایند خاصی تکانده و تمیز می‌شوند و درون فیلتر‌های مخصوص ریخته می‌شوند. یکی از جاهایی که درصد این آلودگی بالا می‌باشد که مورد استفاده قرار می‌ گیرد کارخانجات سیمان است.

 

انواع فیلتر پلانت

 

همانگونه که گفتیم در کارخانه‌ ها بخاطر از بین بردگی آلودگی‌های ناشی از فعالیت دستگاه‌ها از فیلتر‌های پلانت استفاده می‌گردد. این فیلتر‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کیفیت و کارایی خاص خود را دارند. این موارد عبارتند از:

  • غبارگیر کیسه ای
  • غبارگیر سیلیکون و مولتی سیلیکون
  • فن سانتریفوژ
  • اسکرابر

در ادامه در مورد هر کدام از انواع این فیلتر پلانت و کارایی شان توضیحاتی خواهیم داد.

 

غبارگیر کیسه‌ای

غبارگیر کیسه‌ای یکی از انواع فیلتر‌ها می‌باشد که توانایی آن را دارد تا غبارهای تولید شده در داخل کوره‌های ذوب را که توسط مکنده‌ها جمع آوری می‌شوند در خود نگهدارد. در سال‌های اخیر بخاطر این که صنعت ذوب فلزات مانند روی، قلع و آلومینیوم در کشور فعالیت گسترده‌ای یافته اند استفاده از این نوع فیلترها نیز افزایش یافته است. غبار جمع شده در این کیسه‌ها دوباره به عنوان مواد اولیه به کار گرفته می‌شوند. مورد استفاده این نوع فیلتر پلانت کیسه‌ای بیشتر در صنایع ذوب و تولید سیمان است. اما بیشترین استفاده و بهره برداری در صنایع  دارویی و غذایی می‌باشد که با جان انسان‌ها سر و کار دارند.

 

 

فیلتر سیلیکون و مولتی سیلیکون

این نوع فیلتر پلانت بر خلاف انواع دیگر فیلترها که از پارچه و الیاف خاص تهیه می‌شوند از جنس فولاد بوده و حالت غیر انعطافی داشته. به همین جهت توسط نیروی گریز از مرکز کار می‌کنند. از این فیلتر‌ها برای گرفتن ذرات درست استفاده می‌شود. چون از جنس فولاد می‌باشند توانایی بالایی در برابر حرارت از خود نشان می‌دهند. نحوه کار فیلتر‌های سیلیکونی بدین صورت می‌باشد که این فیلتر‌ها در انتهای کوره نصب شده و توسط فن‌های سانتریفیوژ قوی به صورت مکنده گرد و غبار صنعتی را به سمت بیرون هدایت می‌کنند‌. در آخر این غبارهای صنعتی به سیلیکون‌ها می‌چسپند و طی فرایند خاصی بعد از مدت معینی تخلیه می‌شوند.

نکته مهم در مورد فیلتر پلانت سیلیکونی این می‌باشد که چون ذرات درست را جذب می‌کنند ذرات کوچک تر به سمت فیلتر‌های کیسه‌ای هدایت می‌شود.

نکته مهم در نوع مولتی سیلکون سیستم چندگانه این فیلتر پلانت می‌باشد که به صورت مربعی در محفظه‌ای قرار گرفته به گونه‌ای که ورودی و خروجی آن یکسان است.

 

فیلتر سیلیکون و مولتی سیلیکون

فن سانتریفوژ

 

یکی از اجزاء اصلی در پلانت‌ها فن‌ سانتریفیوژ می‌باشد که کار جذب و انتقال مواد را به سمت فیلترها بر عهده دارند و به عنوان موتور اصلی ومحرک فعال می‌باشند‌. البته استفاده از فن به نوع فیلتر‌ها و فوروارد و  فن سانتریفیوژ بکوارد بسته به نوع گاز و غباری که بایستی تخلیه گردد دارد. در انتهای پلانت‌های سیلیکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اسکرابر از مدلهای فیلتر پلانت

در برخی موارد از پلانت‌های سیلیکون و حتی  کیسه‌ای هم برای تصفیه گرد و غبار نمی‌توان استفاده نمود‌. بخاطر بسیار ریز بودن ذرات و حالت میکرو غبار داشتن از فرایند اسکرابر استفاده می‌شود. به نوعی می‌توان گفت که فیلتراسیون توسط آب صورت می‌پذیرد.

نحوه کار در پلانت‌ها و فیلترهای اسکرابر بدین گونه است که مواد جذب کننده آلودگی را در مخازن آب می‌ریزند که اصولا جاذب‌های عالی بهترین گزینه می‌باشند. زمانی که گازها و گرد و غبار آلوده به داخل منبع آب هدایت می‌شوند آلاینده‌ها هنگام گذر از آب با اسکرابر‌ها واکنش نشان داده و به آنها می‌چسپند. در نهایت گاز خروجی بدون غبار می‌باشد. در این روش آبها به شدت آلوده می‌شوند و بایستی به روش صحیحی دفع شوند.

 

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی فیلتر پلانت پرداختیم. در مورد استفاده از فیلترهای پلانت این که قبل از هر کاری بایستی از متخصصان این امر در نوع استفاده از آنها مشاوره گرفت و بعد اقدام به نصب و راه اندازی آنها نمود.

جهت کسب اطلاعات در مورد قیمت فن سانتریفیوژ کلیک کنید.