هواکش در طول تاریخ

یکی از تجهیزاتی که امروزه موارد مصرف زیادی از منزل گرفته تا فروشگاه، انبارها و مراکز صنعتی از آن استفاده می گردد هواکش ها می باشند. هر چند امروزه انواع مختلفی از این تجهیزات با کیفیت و نوع کار متفاوت در بازار وجود دارد. اما کارایی آنها تماما یک چیز نمی باشد آن هم چرخش و گردش هوا در ادامه در مورد هواکش در طول تاریخ توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

هواکش چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از هواکش داشته باشیم می توانیم بگوییم دستگاهی است که جابجایی هوا یا هوای آلوده به گرد و غبار یا گازهای آلوده را انجام می دهد. ذکر این نکته لازم است که پنکه های خانگی جزو خانواده هواکش ها نمی باشند. هواکش ها را می توان در دو نوع محوری و گریز از مرکز تقسیم نمود. هواکش های محوری به انواع هواکش های دیواری؛ سقفی کانالی و پوششی تقسیم می شوند. هواکش های گریز از مرکز (سانتریفوژ) که نسل جدید هواکش ها می باشند و در انواع پره خم به جلو، خم به عقب، یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند.

هواکش در طول تاریخ

در مورد هواکش ها می توان به اولین مورد ساخت آن در سال 1902 میلادی اشاره نمود که توسط یک مهندس آمریکایی به نام کریر طراحی و ساخته شد. البته این دستگاه خیلی بزرگ بود و در خانه هایی که دارای فضای بزرگ بودند قابل نصب بود. بعد از جنگ جهانی دوم داشتن یک سیستم تهویه و هواکش ها به شدت افزایش یافته و از ضروریات محسوب می گردد. اما به صورت رسمی اولین هواکش ها به نام هود به کار تولید انبوه رسید و در خانه ها مورد استفاده قرار گرفت. در روند هواکش در طول تاریخ این هودها بخاطر نوع ساخت دارای چهارچوبی از جنس چوب بودند. اما به مرور زمان با طراحی های متنوع روبرو گردید تا سال 1937 میلادی هواکش های اولین شکل امروزی خود را گرفتند.

هواکش در طول تاریخ ایران

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه هواکش در ایران نیز صحبت کنیم اولین فروشگاه در سال 1330 توسط دو نفر از هموطنان ارامنه راه اندازی گردید. آقایان ویکتور ابراهیمی و صالح چیتابات از صاحبان این فروشگاه بودند که در یکی از خیابان های تهران به نام سعدی کار خود را شروع کردند. البته از دهه 40 شمسی تعداد این فروشگاه ها بیشتر شد‌. از سال 1350 شمسی که اولین لوله کشی های گاز در تهران راه اندازی گردید. به لحاظ استاندارد ساختمانی خانه هایی که انشعاب گاز را دریافت می کردند موظف بودند از هواکش نیز استفاده کنند. البته در اوایل دهه پنجاه فروشندگان هواکش در ایران اقدام به آوردن قطعات و مونتاژ آن در داخل کشور نمودند.

انواع مختلف فن و هواکش

پس از بررسی هواکش در طول تاریخ، می خواهیم انواع مختلف آن را بیان کنیم. اگر بخواهیم در مورد هواکش ها صحبت کنیم بایستی بگوئیم که امروزه شرکت های بزرگ و کوچکی در ایران وجود دارند که در کار تولید انواع هواکش های خانگی و صنعتی فعالیت می کنند. همانگونه که گفتیم امروزه انواع هواکش ها در نوع خانگی و صنعتی در کشور تولید می شوند که برخی از نمونه های آنها عبارتند از:

 

هواکش خانگی

 

جهت خرید فن سانتریفیوژ بکوارد کلیک کنید.

هواکش های خانگی: که در دستشویی ها و سرویس بهداشتی ها چه در خانه و چه در اکثر ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دیکر هواکش های خانگی هودها هستند که در خانه مورد استفاده قرار می گیرند.

هواکش های صنعتی: بزرگتر و نوع ساختار آن فرق می کند اما در کل کار تهویه و جابجایی هوا در سالن ها و کارگاه های صنعتی را انجام می دهند‌. هواکش های صنعتی دور بالا با قدرت و توانایی بیشتری که نسبت به نوع خانگی دارند در رتبه های بالاتری قرار دارند. آخرین مدل های هواکش های صنعتی می توان به هواکش سانتریفوژ اشاره نمود که بر مبنای نیروی گریز از مرکز فعالیت می کنند و بخاطر قدرت بالایی که دارند بیشتر در جاهایی مانند کوره های حرارتی و ساخت تونل ها که گرد و غبار و حرارت زیادی را تولید می کنند استفاده می گردد.

اگزاست فن ها

هواکش در طول تاریخ تغییراتی زیادی داشته است. امروزه هواکش ها یا اگزاست فن ها پیشرفت های زیادی نموده اند و متخصصان امر این گروه از فن ها را به 6 دسته تقسیم نموده اند که عبارتند از:

• هواکش اکسیال
• فن سانتریفوژ
• هواکش سانتریفیوژ محوری
• فن پشت بامی
• دمنده جریان متقاطع
• دمنده گردبادی
هر کدام از این دسته فن ها کارایی و مورد استفاده خاص خود را دارند.

جهت خرید فن سانتریفیوژ کلیک کنید.

 

فن سانتریفیوژ 1

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی هواکش در طول تاریخ پرداختیم. اگر قصد تهیه هرنوع فن چه صنعتی و چه کارگاهی و خانگی را دارید بهتر است قبل از هر کاری با متخصصان این امر مشورت نموده تا بعد از کارشناسی تحهیزاتی را که برای شما کاربردی تر و مفید تر هستند را به شما معرفی کنند.