نصب و تعمیر اگزاست فن

نصب و تعمیر اگزاست فن و راه اندازی ان و داشتن هوای سالم و مطبوع در محیط زندگی و کار از خواسته های هر فردی می باشد.سیستم تهویه مطبوع صنعتی یکی از راه های بدست آوردن هوای مطبوع است.از جمله دستگاه های صنعتی که وظیفه تهویه و تولید هوای مطبوع را بر عهده دارد اگزاست فن ها می باشد.  در مقاله پیش رو در مورد نصب و تعمیر اگزاست فن توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

 

اگزاست فن(Exhaust Fan) چیست؟

نوعی از فن ها می باشند که هوا را می کشد و از محیط خارج می کند. ساده ترین اگزاست فن ها هواکش های(هود) آشپزخانه می باشند. البته در صنایع از اگزاست فن های بزرگتر و قویتری نیز بسته به احتیاج و کارایی استفاده می شوند.

 

نصب و تعمیر اگزاست فن

نصب و تعمیر اگزاست فن

نکاتی که در هنگام نصب اگزاست فن بایستی رعایت گردد عبارتند از:

  • اگر در حال اقدام برای نصب اگزاست فن در داخل کانال و لوله هستید، مطمئن باشید که هوا پس زده نمی شود و به درون باز نمی گردد.
  • برای تمیز کردن اگزاست فن و مسیر خروجی هوا حتما قبل از هر اقدامی نسبت به قطع برق دستگاه مطمئن گردید. نظافت سطح خارجی دستگاه را با پارچه نم دار انجام دهید و بعد از تمیز نمودن از خشک بودن کامل دستگاه و مسیر خروجی (کانال یا لوله) مطمئن گردید.
  • در نصب و تعمیر اگزاست فن توجه خاصی داشته باشید. در صورت امکان موقع نصب دستگاه حتما از برق گیر (ارت) استفاده کنید.
  • حداقل ارتفاع مجاز محل نصب تا زیر پروانه 3/2 متر می باشد.

توجه داشته باشید که در این زمینه، حضور متخصصان زبده و کارآزموده مانند کارشناسان جام فن بسیار مهم است.

 

نصب اگزاست فن

نصب و تعمیر اگزاست فن به مولفه های بسیاری زیادی وابستگی دارد. در مورد نصب اگزاست فن ها خصوصا در نوع صنعتی آن توجه کنید که حتما این کار نوسط متخصص امر انجام گیرد. بسته به نوع اگزاست فن تعیین محل نصب را بر عهده متخصص بگذارید. حتما ملاک حرف متخصص امر باشد. این را در نظر داشته باشید که اگزاست فن نیز مانند بقیه دستگاه ها از مونتاژ چندین قطعه ساخته شده است. از طرفی وجود مدل های گوناگون با کارایی های مختلف این امکان را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد که حق انتخاب بیشتری داشته باشد.

نصب اگزاست فن حتما بایستی توسط متخصص و بر روی سازه ای باشد که استحکام کافی جهت حفظ بار های تولیدی توسط فن را داشته باشد. به دلیل این که سطح ارتعاشات و لرزش در هنگام کارکرد دستگاه به حداقل برسد و پائین نگه داشته شود بایستی پایه و بستر اصلی با طراحی مناسب و به اندازه کافی تعیین گردد. این را در نظر داشته باشید پایه ای که برای اگزاست فن صنعتی طراحی و ساخته می شود با نوع کوچک و خانگی کاملا متفاوت می باشد. پس حتما طراحی محل نصب را به متخصص امر واگذار کنید. برای اگزاست فن های صنعتی بستر بتنی بایستی به صورتی طراحی و آرماتور بندی گردد که وزن آن سه برابر دستگاه باشد.

 

نصب و تعمیر اگزاست فن

تعمیر اگزاست فن

در بحث نصب و تعمیر اگزاست فن، باید به بخش تعمیر توجه زیادی شود. چرا که می تواند در غیر این صورت مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. در موقع نصب اگزاست فن حتما مسئله نگهداری و تعمیرات احتمالی دستگاه را نیز در نظر بگیرید. در اولین مرحله محیط اطراف بایست وسیع و باز باشد تا امکان دسترسی به موتور  فن و یاتاقان ها به راحتی فراهم باشد.برای این که عمر اگزاست فن های صنعتی بالاتر و کارایی بیشتری داشته باشند بایستی در نگهداری از آن ها این نکات در نظر گرفته شود:

  • روغن کاری مداوم یاتاقان ها طبق دستور ارائه شده در دفتر چه راهنما.
  • تعیین و چک نمودن منظم ارتعاشات دستگاه که از حد استاندارد فراتر نرود.
  • تست و بازدید از تسمه های دستگاه از نظر کشش مناسب و حداقل سایش.
  • سائیدگی نداشتن و یا عدم تجمع مواد بر روی پروانه
  • سفت و محکم بودن بوش های دستگاه
  • نصب حفاظ های ایمنی مناسب

 

سخن آخر

در این نوشته ما به بررسی نصب و تعمیر اگزاست فن پرداختیم. نکته آخر این که با تمام شرایط امکان خرابی دستگاه وجود دارد. بهتر است که کار نگهداری و تعمیر این دستگاه ها را به متخصصان جام فن واگذار کنید و حتما تحت نظر شرکت سازنده باشد. بهتر است هنگام خرید اگزاست فن سانتریفیوژ  به مسئله تعمیرات و بازدید های دوره ای توجه کنید.